Rancangan
Pengajaran Harian Kajian
Tempatan
MATAPELAJARAN: KAJIAN TEMPATAN
DARJAH: EMPAT
TEMPAT:
BILIK DARJAH TAHUN
EMPAT
TARIKH:
5 OKTOBER 2011
MASA: 0820 –
0920 (60
minit)
BILANGAN PELAJAR:
8 orang
TEMA / TAJUK:
KELUARGA ASAS
SUB TAJUK: KELUARGA
OBJEKTIF KHAS: Diakhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
A) Menyebut ahli-ahli
dalam keluarga asas.
B) Menjalankan aktiviti
dengan baik.
Peringkat
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Guru
menunjukkan gambar foto
ayah, emak dan
tiga orang anak.
2. Guru
menjalankan aktiviti soal-jawab
dengan murid.
Contoh: Apa
yang murid dapat
perhatikan dalam gambar?
|
1. Murid-murid
memerhati dan menyoal
guru.
2. Murid
menjawab soalan guru.
Contoh: Ibu,
bapa dan anak-anak.
|
Langkah 1
(20 minit)
|
1. Guru
memilih lima orang
murid. Guru menentukan
watak bagi ayah,
emak dan anak-anak.
2. Guru
member arahan dengan
jelas.
3. Guru
memulakan sesi simulasi.
4. Aktiviti
dijalankan secara bergilir
dengan watak ditukar.
|
1. Murid-murid
mengangkat tangan agar
dipilih sebagai peserta.
2. Pelakon-pelakon mendengar
arahan guru dengan
jelas.
3. Pelakon-pelakon memulakan
simulasi dengan situasi
di mana ayah
sedang menasihati anak-anak
supaya lebih tekun
dalam pelajaran mereka.
4. Murid
berlakon mengikut watak
yang dipegang.
|
Langkah II
(5 minit)
|
1. Guru
meminta murid-murid member ulasan
tentang simulasi tersebut.
|
1. Murid-murid
memberi ulasan.
|
Langkah III
(20 minit)
|
1. Guru
member penerangan tentang
sebuah keluarga asas
serta peranan seorang
bapa dan emak.
2. Guru
mengedarkan lembaran kerja
kepada murid.
|
1. Murid-murid
mendengar penenragan serta
menyoal jika tidak
faham.
2. Murid-murid
menjawab soalan dalam
lembaran kerja.
|
Langkah IV
(10minit)
|
1. Guru
membuat rumusan tentang
apa itu sebuah
keluarga asas.
2. Guru
memberi penerangan kepada
murid-murid kerana telah
mengambil bahagian.
|
1. Murid-murid
mendengar dan membuat
catatan.
2. Murid-murid
bertepuk tangan.
|
Refleksi
Semasa menjalankan
aktiviti pengajaran tentang
topik ini, murid-murid
berasa seronok dan
melibatkan diri secara
langsung dalam aktiviti
simulasi. Keadaan ini
membantu saya menjayakan
aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Selain itu,
murid-murid juga berlakon
dengan baik..
No comments:
Post a Comment