Sunday, 11 December 2011

Rancangan Pengajaran Harian Kajian Tempatan


Rancangan  Pengajaran  Harian  Kajian  Tempatan



MATAPELAJARAN: KAJIAN  TEMPATAN

 DARJAH:  EMPAT

TEMPAT:  BILIK  DARJAH  TAHUN  EMPAT

TARIKH:  5  OKTOBER 2011

MASA:  0820 – 0920  (60  minit)

BILANGAN PELAJAR:  8   orang

TEMA / TAJUK:   KELUARGA  ASAS

SUB TAJUK:  KELUARGA

OBJEKTIF KHAS:   Diakhir pengajaran dan pembelajaran  murid dapat :

A)  Menyebut  ahli-ahli  dalam  keluarga  asas.

B)  Menjalankan  aktiviti  dengan  baik.



Peringkat
Aktiviti  Guru
Aktiviti  Murid
Set  Induksi
(5  minit)
1.  Guru  menunjukkan  gambar  foto  ayah,  emak  dan  tiga  orang  anak.
2.  Guru  menjalankan  aktiviti  soal-jawab  dengan  murid.
Contoh:  Apa  yang  murid  dapat  perhatikan  dalam  gambar?
1.  Murid-murid  memerhati  dan  menyoal  guru.

2.  Murid  menjawab  soalan  guru.
Contoh:  Ibu,  bapa  dan  anak-anak.
Langkah  1
(20  minit)
1.  Guru  memilih  lima  orang  murid.  Guru  menentukan  watak  bagi  ayah,  emak  dan  anak-anak.
2.  Guru  member  arahan  dengan  jelas.
3.  Guru  memulakan  sesi  simulasi.



4.  Aktiviti  dijalankan  secara  bergilir  dengan  watak  ditukar.
1.  Murid-murid  mengangkat  tangan  agar  dipilih  sebagai  peserta.

2.  Pelakon-pelakon  mendengar  arahan  guru  dengan  jelas.
3.  Pelakon-pelakon  memulakan  simulasi  dengan  situasi  di  mana  ayah  sedang  menasihati  anak-anak  supaya  lebih  tekun  dalam  pelajaran  mereka.
4.  Murid  berlakon  mengikut  watak  yang  dipegang.
Langkah  II
(5  minit)
1.  Guru  meminta  murid-murid  member  ulasan  tentang  simulasi  tersebut.
1.  Murid-murid  memberi  ulasan.
Langkah  III
(20  minit)
1.  Guru  member  penerangan  tentang  sebuah  keluarga  asas  serta  peranan  seorang  bapa  dan  emak.
2.  Guru  mengedarkan  lembaran  kerja  kepada  murid.
1.  Murid-murid  mendengar  penenragan  serta  menyoal  jika  tidak  faham.

2.  Murid-murid  menjawab  soalan  dalam  lembaran  kerja.
Langkah  IV
(10minit)
1.  Guru  membuat  rumusan  tentang  apa  itu   sebuah  keluarga  asas.
2.  Guru  memberi  penerangan  kepada  murid-murid  kerana  telah  mengambil  bahagian.
1.  Murid-murid  mendengar  dan  membuat  catatan.

2.  Murid-murid  bertepuk  tangan.



Refleksi

Semasa  menjalankan  aktiviti  pengajaran  tentang  topik  ini,  murid-murid  berasa  seronok  dan  melibatkan  diri  secara  langsung  dalam  aktiviti  simulasi.  Keadaan  ini  membantu  saya  menjayakan  aktiviti  pengajaran  dan  pembelajaran.  Selain  itu,  murid-murid  juga  berlakon  dengan  baik..






No comments: