MATAPELAJARAN: MATEMATIK
DARJAH: ENAM
TEMPAT:
BILIK DARJAH TAHUN
ENAM
TARIKH: 10 NOVEMBER 2011
MASA: 1155 –
1225 (30
minit)
BILANGAN PELAJAR:
8 orang
TEMA / TAJUK:
Nombor Bulat
SUB TAJUK: Tambah dalam
lingkungan 1000000
OBJEKTIF KHAS: Diakhir
pengajaran dan pembelajaran murid dapat
:
A) Menguasai pengetahuan:
1) Menambah.
2) Menjalankan
aktiviti dengan baik.
B)
Menguasai kemahiran :
1)
Menambah sebarang dua
nombor dengan mengumpul
semula.
2)
Menambah nombor tujuh
digit dengan nombor
hingga tujuh digit.
C)
Mengamalkan sikap dan nilai murni serta pemikiran kreatif.
1) Berhati-hati.
2) Tekun.
3)
Berterima kasih.
4) Bijak
BAHAN PERALATAN DAN BAHAN SUMBER: Buku teks,
papan hitam, kad
nombor, lembaran kerja,
buku kerja dan
kapur berwarna.
PENGETAHUAN SEDIA ADA: Murid
telah mempelajari operasi
tambah dalam lingkungan
enam digit semasa
Tahun Lima.
Langkah
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pembelajaran dan Pengajaran
|
Catatan
|
|||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
|||||
Set
Induksi
(3
minit)
|
1.Menerangkan operasi
tambah
|
1.
Guru memberi salam dan bertanyakan khabar kepada murid-murid.
2.
Guru menunjukkan kad nombor
kepada murid-murid.
Contoh
1:
4. Guru
minta murid-murid menyebut
hasil tambah dua nombor
dalam kad.
5. Guru minta murid-murid memberi tepukan apabila jawapan yang diberi adalah betul.
6.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari ini iaitu
`Tambah dalam lingkungan
1000000.”
|
1. Murid menjawab
salam guru dengan
berdiri.
3.Murid membaca
nombor yang dicatat dalam kad nombor.
4.
Murid menjawab soalan guru
dengan menyebut jumlah
hasil tambah dua
nombor iaitu 1
juta.
5. Murid memberi tepukan semangat apabila rakan memberi jawapan yang betul. |
Strategi
/ Teknik :
Kontekstual
Sumber
:
1.
Kad nombor
|
||
Langkah
1
(8
minit)
|
Menerangkan konsep
operasi tambah
-
Murid perlu mula tambah di sebelah kanan.
- Murid perlu berhati-hati ketika kumpul
semula.
|
1. Guru menerangkan langkah menjawab
soalan operasi tambah
yang betul.
2.
Guru menyoal murid hasil tambah
setiap nombor.
3. Guru menerapkan
nilai
berhati-hati dan rajin kepada murid-murid semasa menjalankan
aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
|
1.
Murid mendengar penerangan guru dengan
teliti.
2. Murid menjawab soalan yang dikemukakan oleh
guru.
3. Murid mendengar penjelasan
guru dengan teliti
kemudian menjawab soalan.
|
Strategi
/ Teknik :
Sumbangsaran
/
mengcungkil idea
Sumber
:
1.
Buku teks.
|
||
Langkah
2
Aktiviti menguji
kefahaman
(10
minit)
|
1.
Menjawab soalan di
papan hitam untuk
menguji kefahaman murid.
|
1. Guru melekatkan kad
nombor di papan
hitam.
a.35892 +
154176 =
b.6531
+ 276254 =
c.43891 + 695347
=
d.375636
+ 462307 =
e.650321 + 439625
=
3. Murid-murid
yang disebut nama menjawab soalan
di papan hitam.
4. Guru
minta murid menjawab
soalan dengan berhati-hati dan jangan cuai.
5. Guru menyemak jawapan
bersama dengan murid-murid.
6. Murid-murid
yang dapat menjawab
soalan dengan betul
diberi tepukan dan
hadiah.
|
1.
Murid memerhatikan kad nombor
yang dilekat di
papan hitam
2. Murid mendengar
dan mengikut arahan guru dengan teliti.
3. Murid
menjawab soalan di
papan hitam apabila
disebut nama.
4. Murid
menjawab soalan dengan
berhati-hati.
5. Murid
membaca jawapan satu
demi satu dibawah
bimbingan guru.
6. Murid
menepuk tangan apabila
kawan member jawapan
yang betul dan menerima
hadiah daripada guru.
|
Strategi
/ Teknik :
Pembelajaran
Koperatif
(kad nombor)
Kecerdasan
Pelbagai
Sumber
:
1.kad nombor
2.
kapur berwarna
Nilai: Berhati-hati
|
||
Langkah
3
Aktiviti “Puzzle”
(7
minit)
|
1. Tulis nombor 1 hingga 8 dalam kotak grid.
|
1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
setiap murid.
2.
Guru meminta murid melengkapakan
lembaran kerja dalam
tempoh masa yang
ditetapkan.
3.
Guru mengutip lembaran kerja.
4. Guru menyemak jawapan
murid bersama dengan
murid.
5.
Guru memberi hadiah kepada murid yang
dapat mengisi petak dengan
jawapan yang betul.
|
1.
Murid memerhatikan lembaran kerja
yang diedarkan oleh
guru.
2.
Murid mengisi kotak grid dalam
lembaran kerja dengan
tekun.
3.
Murid menghantar lembaran kerja
kepada guru.
4.
Murid memerhatikan jawapan
yang diberi oleh
rakan lain.
5.
Murid mengucapkan terima kasih kepada guru
setelah menerima hadiah
daripada guru.
|
Strategi
/ Teknik :
Uji kecerdasan
Sumber
:
1.
Lembaran kerja
Nilai: Tekun
Nilai: Berterima
kasih
|
||
Penutup
Aktiviti mengira
(2
minit)
|
1. Guru
menunjukkan kad nombor
kepada murid.
Kad nombor
3. Guru
minta murid menyebut hasil tambah
dua kad nombor.
5. Guru
minta murid memberi
tepukan semangat untuk
diri sendiri.
6. Guru
mengaitkan aktiviti dengan
menjalankan aktiviti soal-jawab.
Guru:
Murid, apa yang
anda semua telah
pelajari hari ini?
7. Guru
minta murid menyiapkan
latihan dalam buku
kerja dan hantar
pada keesokan hari.
|
1. Murid
memerhatikan kad nombor
yang ditunjukkan oleh
guru.
2. Murid
mengira dua nombor
dalam kad.
3. Murid
menyebutkan jawapan masing-masing.
4. Murid
berasa gembira apabila
dipuji.
5. Murid
memberi tepukan semangat
untuk diri sendiri.
6. Murid
menjawab soalan yang
dikemukakan oleh guru.
Murid: Tambah
sehingga 1 juta
cikgu.
7. Murid
menjawab soalan dalam
buku kerja dengan
tekun.
|
Nilai: Bijak
Nilai: Tekun
|
Refleksi
Murid dapat menambah dengan betul. Ketika menjalankan operasi tambah, murid dapat menyebut dan mengira dengan betul. Selain itu, kawalan kelas adalah lancar dan tidak ada gangguan kerana murid kurang. Objektif tercapai kerana murid telah belajar operasi tambah sebelum ini dengan nilainya sehingga puluh ribu.
No comments:
Post a Comment