Tajuk: Menguji kanji di dalam daun
Sub Topik: Tumbuh-tumbuhan
Tarikh: 28-10-2011 (JUMAAT)
Masa: 1020 - 1050
Tempoh: 30 minit
Tahun: Empat
Objektif Pembelajaran: Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat:
i. menguji kanji di dalam daun.
ii. menjalankan eksperimen dengan betul.
iii. melalui kaedah inkuiri-penemuan dapat membuat rumusan
bahawa kanji terdapat di dalam daun.
Hasil Pembelajaran: Murid-murid dapat mengenalpasti kanji di dalam daun melalui
eksperimen.
Pendekatan/Kaedah/Strategi: Kaedah Inkuiri-Penemuan
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan/BBM
|
Set induksi (5minit)
|
Mengenal pasti jenis
daun
|
1. Guru memberikan beberapa jenis
daun kepada murid.
2. Murid diminta meneka jenis daun tersebut.
3. Murid diminta melekatkan jawapan yang
diteka oleh mereka di papan tulis.
4. Guru mengaitkan aktiviti yang dijalankan
dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
· Daun
|
Langkah 1 (20minit)
|
Menjalankan kaedah
inkuiri-penemuan
|
1. Murid diminta menjalankan eksperimen
untuk menguji kanji
di dalam daun
2. Guru mengedarkan semua
peralatan yang diperlukan
kepada murid-murid.
3. Murid-murid
menjalankan eksperimen dalam
kumpulan.
|
·Mikroskop
·Daun
|
Langkah 2 (3 minit)
|
Mengelaskan ciri-ciri kanji
dalam daun.
|
1. Guru menerangkan
ciri-ciri kanji di
dalam daun.
2. Guru
memerhatikan hasil kerja
murid.
3. Guru
menunjukkan contoh daun kepada
murid.
|
·Daun
|
Penutup
(2minit)
|
Rumusan
Isi
pelajaran
|
1. Guru membuat rumusan akhir isi
pelajaran.
2. Murid dikehendaki mencari perkataan
tersembunyi dan mengelaskan perkataan itu mengikut kumpulannya.
|
Refleksi
Murid-murid berasa seronok dan terhibur apabila menjalankan ekperimen. Objektif dikatakan tercapai kerana murid dapat mengesan kanji yang ada dalam daun.
..
No comments:
Post a Comment